Mary Kay Logo

We’re Changing Lives Together. Then. Now. Always.

Formålet med Mary Kay har været det samme i 60 år – vi skal berige kvinders liv. Mary Kay Ashs principper er stadig hjørnestenen i arbejdet, som virksomheden og det selvstændige salgsnetværk udfører. Hun var et levende bevis på, at kvinder kan opnå succes ved at hjælpe og opmuntre hinanden.

Historien om et drømmeselskap

Forestil dig dette: En kvinde går ind hos en bilforhandler. Året er 1960, og kvinder har ikke de samme forudsætninger som mænd. Kvinden har højhælede sko, elegante klæder og velplejet frisure. Hun vil se på en Cadillac – en bilmærke mange kvinder havde valgt fra. Bilsælgeren sukker for sig selv, men viser hende bilen alligevel. Hun studerer den grundigt, før hun siger: ”Jeg vil have den.” Bilsælgeren bliver overrasket, men spørger hvilken farve hun vil have den i. Kvinden tænker lidt, før hun tager sin makeup-pung op, som hun altid har i tasken, og siger: ”Jeg vil have den i denne farve, tak.”

Makeuppungen er lyserosa, kvinden er Mary Kay Ash, og hun har netop startet sit drømmefirma. Formålet med firmaet er at berige andre kvinders liv. Og hendes firma tilbyder mange muligheder. Én af dem er at disponere en lyserosa firmabil.

Nu skal vi gå lidt længere tilbage i tiden: Mary Kay Ash arbejder som sælger, og hun gør et meget godt stykke arbejde. Men hun mærker, at det altid er mændene, der bliver forfremmet, selvom hun har mindst lige så gode resultater. Sådan var det for de fleste kvinder på det tidspunkt.

Den gyldne regel – at behandle andre, som du selv ønsker at blive behandlet – er hjørnestenen i vores værdier.

Mary Kay fik endelig nok af den uretfærdige behandling. Hun havde mange gode tanker og ideer om, hvordan et selskab bør fungere, så hun besluttede at skrive en bog. Da hun læste, hvad hun havde skrevet, indså hun, at det var fuldt muligt for hende at starte det selskab, hun havde beskrevet. Mary Kay Ash havde skrevet en bog om sit drømmefirma – om hvordan kvinder kunne tjene lige så meget som mænd, bestemme over deres egen tid og prioritere det, der var vigtigt for dem. Selskabet fik navnet Mary Kay, og pludselig havde kvinder muligheden for at få et job, der gav dem både økonomisk og personlig udvikling.

Go-Give Spirit – vi mener, at handle uselvisk er en af de fineste ting, man kan gøre. Det er jo en kendt sag, at det man giver til andre, får man tilbage.

Nu er det 60 år siden. Mary Kay Ash er ikke længere iblandt os, men hendes firma lever i bedste velgående. Det kan man trygt kalde en succeshistorie. Nu undrer du måske på, hvordan dette unikke kvindes firma har givet så mange mennesker muligheden for at leve det liv, de ønsker? Svaret er hendes værdier – de vurderinger, hun anvendte som fundament for sin virksomhed. De gennemsyrer stadig arbejdet hos kvinder, der arbejder i hendes ånd, og de danner grundlaget for den retning, firmaet har taget. Det var den fantastiske måde, Mary Kay Ash så og behandlede andre på, der gjorde hende så succesfuld.

Hun behandlede andre på præcis samme måde, som hun selv ønskede at blive behandlet, og den tanke var med hende i enhver handling. Mary Kay Ash mente også, at det var vigtigt at gøre ting for andre uden at forvente noget til gengæld. Hun støttede andre kvinder og hjalp dem med at lykkes, og hun ønskede, at kvinderne i Mary Kay skulle gøre det samme.

Virksomheden og Mary Kays selvstændige hudplejekonsulenter blev – og er stadig – kendt for at være venlige, oprigtigt interesserede og servicemindede. De gjorde, og fortsætter med at gøre, det lille ekstra, som får hver eneste kunde til at føle sig speciel.

Mary Kay sælges over hele verden, og i Norden repræsenteres varemærket af Lesley Cosmetics AS. For os er Mary Kay Ash’s værdier meget vigtige. De er med os i alt, hvilket betyder, at Mary Kays nordiske selvstændige hudplejekonsulenter har et unikt søsterskab. Det vil du mærke, hvis du beslutter dig for at starte din egen karriere i Mary Kay.

Make Me Feel Important – et positivt ord, et kompliment, oppmerksomhet eller en god gjerning. Mulighetene til å gjøre noe godt for andre er uendelige.

Vi er svært takknemlige for muligheten til å videreføre dem til kvinner som vil bestemme hvilken retning livet skal ta, og som vil ha personlig og økonomisk utvikling. Det var akkurat det Mary Kay Ash ville med drømmeselskapet sitt. 


Den Gyldne Regel
Mary Kay Ash drev sit firma og levede ifølge et simpelt, tidløst princip: Gør mod andre, hvad du ønsker, de skal gøre mod dig. Mary Kay Ash mente, at denne regel ville hjælpe dig med altid at træffe de rigtige beslutninger, både privat og i arbejdslivet.

Prioriteringer
Mary Kay Ash havde også stor tillid til at organisere hverdagen efter en særlig prioriteringsrækkefølge. For hende kom Gud først, familien som nummer to og jobben som nummer tre. Hun mente, at når man prioriterer sit eget velbefindende, falder de andre ting automatisk på plads.

”Make Me Feel Important”
Mary Kay Ash opfordrede også alle selvstændige hudplejekonsulenter til altid at være generøse, støttende og opmuntrende og at rose andre for de fremskridt, de gør. Hun beskrev det som, at alle har et usynligt skilt om halsen med ordene: ”Make me feel important”, og derfor bør man imødekomme ethvert menneskes behov for opmærksomhed og anerkendelse. Alt arbejdet, som Mary Kay Inc. og den selvstændige salgsstyrke stadig udfører den dag i dag, er baseret på de principper og værdier, som Mary Kay Ash holdt så varmt om hjertet.


Mary Kay i Norden

Mary Kay® blev introduceret i Norden i 1992 af Ann og Bo Wallblom. Den nordiske virksomhed ejes og drives af familien Wallbloms fuldejede, svenske selskab Lesley Cosmetics AB. I 1993 blev Mary Kay Ashs drømmefirma for kvinder introduceret i Norge og kom derefter til Finland i 1997. I dag arbejder mere end 23.000 kvinder med at sprede Mary Kays drøm og vision videre i Norden. Det nordiske hovedkontor med tilhørende distribution ligger i Mölndal syd for Göteborg.

MILEPÆLER

I mere end 30 år har Lesley Cosmetics AS, Mary Kay været stolte repræsentanter for Mary Kay i Norden. Det har været nogle fantastiske år hidtil!

1991: Aftalen om, at Lesley Cosmetics AB skulle repræsentere Mary Kay i Norden, blev underskrevet. ”You can do it!” sagde Mary Kay Ash.

1992: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay i Sverige havde ”Grand Opening” den 17. oktober! Firmaet voksede hurtigt og flyttede ind i større lokaler i Europahuset i Göteborg.

1993: Mary Kay blev introduceret i Norge, og det norske marked blev indviet med et event i Stavanger den 5. juni!

1994: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay blev stadig større og flyttede hovedkontoret til Uggledal syd for Göteborg.

1997: I Norden fortsatte Lesley Cosmetics AB, Mary Kay med at vokse, og den 12. april blev endnu en dejlig indvielse afholdt, og det finske marked blev officielt erklæret åbnet!

2003: Lesley Cosmetics AS, Mary Kay lancerede sin egen webshop, og det blev nemmere at bestille produkter både for de selvstændige hudplejekonsulenter og deres kunder.

2006: Efter at arkitekter havde besøgt Mary Kay Incs globale hovedkontor i Dallas to gange for at mærke atmosfæren, byggede Lesley Cosmetics AB, Mary Kay en ny kontorbygning i Mölndal uden for Göteborg. Udover kontor- og lagerlokaler rummer det smukke bygning også et auditorium til 100 personer samt et Mary Kay-museum.



2008: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay blev så stort, at vores nordiske seminar blev flyttet til Scandinavium, en af Nordens største indendørsarenaer!

2009: Produkterne begyndte at dukke op i blade, magasiner og på skønhedsblogs i Norden.

2010: Lesley Cosmetics AS, Mary Kay begyndte at støtte en skole og børnehjem i Ghana. På seminaret overrakte Bo Wallblom en check på én million kroner til Emelie Kanter, som driver Great Andoh International School. Et samarbejde, hvor Lesley Cosmetics AB og mange selvstændige hudplejekonsulenter giver penge og gaver til skolen og børnehjemmet regelmæssigt, blev indgået. Lesley Cosmetics AB, Mary Kay var en stolt sponsor af en af dameidrættens fineste internationale konkurrencer: Den svenske damestennis i Båstad!

2011: Lesley Cosmetics fejrede 20 stolte år!

2013: Mary Kay Inc. fejrede 50 år, og det, der startede som én kvindes drøm, er nu en multinational virksomhed med flere millioner selvstændige hudplejekonsulenter på mere end 35 markeder.

2014: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay i Norden udvider sit bilprogram og introducerer MINI.

2016–2017: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay fejrer 25 år i Norden, og fejringen varer hele seminaret.

2022: Det er 30 år siden Mary Kay kom til Norden, og tusindvis af kvinder har realiseret deres drømme og vist andre, hvordan de kan gøre det samme. 30-årsjubilæet blev fejret med glamour og rungende bifald på det årlige seminar på Scandinavium i Göteborg.



Mary Kay i verden

Siden opstarten i Dallas har Mary Kay Inc. udviklet sig til at blive en international koncern og er et af verdens største selskaber inden for direktesalg af makeup- og hudplejeprodukter. I dag sælges Mary Kays produkter i mere end 40 land, og den selvstændige salgsstyrke består af mere end 3 millioner kvinder! Hovedkontoret ligger i Addison, en forstad til Dallas, Texas, USA. Her udvikler, producerer og pakker virksomheden størstedelen af produkterne i sine egne højteknologiske fabrikker i Dallas og Kina.

Mary Kay Inc. åbnede sin første filial i Australien i 1971, og siden da har virksomheden udvidet sig til mere end 40 lande på fem kontinenter.